با انواع ضایعات پلی‌اتیلن و موارد استفاده آن‌ها بیشتر آشنا شوید
پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

ضایعات پلی‌اتیلن چیست؟

به‌طورکلی هر ماده باقی‌مانده از فرآیند تولید، محصولاتی که پس ساخته‌شدن از کیفیت لازم برخوردار نبوده به‌عنوان ضایعات پلی‌اتیلن تلقی می‌شود. هرچند که سعی بر این است که این‌گونه ضایعات تولید نشود، اما امری اجتناب‌ناپذیر بوده و همیشه به وجود می‌آید.

همچنین محصولات پلی‌اتیلن بعد از مدتی که مورداستفاده قرار گرفتن، شکسته و فرسوده شده و غیرقابل‌مصرف می‌شوند و جز زباله‌های شهری و ضایعات پلی‌اتیلن محسوب می‌گردند.

انواع ضایعات پلی‌اتیلن

بر اساس تعارف بالا، ضایعات پلی‌اتیلن را به چهار دسته کلی طبقه‌بندی می‌کنند:

۱. ضایعات گرانول پلی‌اتیلن

۲. ضایعات لوله پلی‌اتیلن در هنگام پروسه تولید

۳. ضایعات اتصالات پلی‌اتیلن

۴. ضایعات لوله پلی‌اتیلن در هنگام نصب

ضایعات پلی‌اتیلن

 

ضایعات گرانول پلی‌اتیلن

اگر قبل از استفاده از گرانول پلی‌اتیلن، کیسه آن پاره یا حین ریختن درون مخزن بر روی زمین بریزد، و هر عامل دیگری که سبب خاکی و مرطوب شدن آن شود، این گرانول غیرقابل‌مصرف بوده و به ضایعات گرانول پلی‌اتیلنی تبدیل می‌گردد.

این نوع ضایعات را گردآوری کرده و به مراکز بازیافت مخصوص آن تحویل می‌دهند تا با دستگاه‌های سنگین و پیشرفته شسته و خشک شوند.

ضایعات پلی‌اتیلن در هنگام تولید

همان‌طور که اشاره شد، پروسه تولید لوله پلی‌اتیلن با تمام تلاش و دقتی که انجام می‌شود باز هم ضایعاتی به وجود می‌آورد. در زیر به برخی از مواردی که باعث خرابی لوله‌ها و ایجاد ضایعات پلی‌اتیلن در حین تولید می‌شود، اشاره شده است.

– مواد مذاب ریخته‌شده در هنگام تعویض قالب و را‌ه‌اندازی خط تولید

– چند متر ابتدایی لوله‌های پلی‌اتیلن تولیدی

– لوله‌های غیراستانداردی ساخته‌شده در هنگام خرابی دستگاه‌ها

– قطع برق و توقف تولید و ساخته‌شدن لوله‌های بی‌کیفیت

ضایعات اتصالات پلی‌اتیلن

هنگامی‌که قرار است، اتصالات پلی‌اتیلن به‌صورت سفارشی تولید شود، مجبور به برش لوله پلی‌اتیلن شده که باعث تولید پوشال می‌گردد. این قسمت‌های اضافی نیز جز ضایعات پلی‌اتیلن بوده که به کارخانه‌های بازیافت داده می‌شود. در مورد اتصالات تزریقی که شامل اتصالات پیچی و اتصالات جوشی هست این دسته از ضایعات بیشتر به وجود می‌آید.

ضایعات لوله پلی‌اتیلن در هنگام نصب

این دسته از ضایعات پلی‌اتیلن، قطعات و قسمت‌های باقی‌مانده در حین اجرای عملیات و نصب لوله‌های پلی‌اتیلن هستند که بر اساس نوعشان دسته‌بندی‌شده می‌شوند و چنانچه از استاندارد لازم برخوردار بوده دوباره به کار می‌روند.

ضایعات پلی‌اتیلن

بازیافت ضایعات پلی‌اتیلن

پلی‌اتیلن از دسته موادی است که اگر طبق شرایط استاندارد ناخالصی‌ها از آن جدا و بازیافت اصولی انجام شود، خروجی مناسب و خوبی خواهد داشت که باعث مزایای زیر می‌گردد؛

مزایای بازیافت ضایعات پلی‌اتیلن

– مقرون‌به‌صرفه ازلحاظ اقتصادی

– پاک‌سازی محیط‌زیست و پیشگیری از انباشته شدن پلی‌اتیلن در طبیعت

– استفاده دوباره از مواد پلی‌اتیلن با یک‌پنجم قیمت اولیه

– بهبود یافتن خواص مکانیکی مانند استحکام کششی و مقاومت ضربه‌ای در پلی‌اتیلن بازیافتی

شرایط بازیافت ضایعات پلی‌اتیلن

مهم‌ترین شرط لازم جهت بازیافت ضایعات پلی‌اتیلن این است که هر کدام از انواع پلی‌اتیلن به دلیل نقاط ذوب متفاوت، جداگانه بازیافت شوند. به‌طور مثال ضایعات لوله‌ پلی‌اتیلن دوجداره از تک جداره و گرانول‌ها باید جدا شده و سپس بازیافت شوند.

کاربرد ضایعات پلی‌اتیلن بازیافتی

مطابق با استاندارد ملی ۲-۱۴۴۲۷ کارخانه‌های تولیدکننده لوله پلی‌اتیلن می‌توانند در هنگام ساخت لوله، معادل ۵ درصد کل مواد اولیه از ضایعات پلی‌اتیلن بازیافتی استفاده نمایند اما به‌شرط که این مواد بازیافتی از همان کارخانه بوده تا گرید‌های مشابه و یکسانی برخوردار باشند.

اما استفاده از ضایعات پلی‌اتیلن به صورت بازیافت در لوله‌های آتش‌نشانی، لوله‌های پلی‌اتیلن مخصوص آب آشامیدنی و لوله‌های فشار قوی اصلاً توصیه نشده و نباید به مواد اولیه اضافه گردد.

ضایعات پلی‌اتیلن را می‌توان در صنایع مختلف مانند لوازم‌خانگی، نساجی، ورزشی، تولید پنل ساختمانی، صنایع خودروسازی و امثال این به صورت الیاف به کار برد‌.

ضایعات پلی‌اتیلن

لوله‌ پلی‌اتیلن درجه دو

یکی از محصولاتی که از ضایعات پلی‌اتیلن تولید می‌شود، لوله پلی‌اتیلن غیر است که در بازار با نام لوله پلی‌اتیلن درجه دو شناخته می‌شود. مواد اولیه و گرانول این نوع لوله با کیفیتی متفاوت، از آسیاب کردن و خرد کردن انواع ضایعات لوله‌های پلی‌اتیلن به دست می‌آید. در لوله‌های پلی‌اتیلنی که از ضایعات لوله‌های آب‌رسانی به وجود آمده‌اند کیفیت بهتر و از استاندارد بالاتری نسبت به لوله‌های درجه دو که گرانول آن‌ها از خرد کردن ضایعات پلی‌اتیلن دیگر نظیر بطری‌های پلاستیکی ساخته شده‌اند، برخوردار هستند.

لوله‌های درجه دو که در بازار انواع با ضمانت و بدون ضمانت با مارک‌های مختلف موجود است، جهت زهکشی، غلاف کابل برق و انتقال آب کاربرد دارند و به دلیل قیمت پایین‌تر مشتریان مخصوص خود را دارد. اما استفاده از آن‌ها برای آبیاری تحت‌فشار و در مناطق گرمسیری که لوله باید زیر نور مستقیم خورشید باشد، اکیداً توصیه نمی‌شود.

سخن آخر

ضایعات پلی‌اتیلن اضافات و دورریزهای پلی‌اتیلنی هستند که در هنگام تولید و پس‌ازآن به وجود می‌آیند که بر همین اساس دسته‌بندی می‌شوند. به دلایل محیط زیستی و نیز صرفه‌جویی اقتصادی نیاز است که ضایعات پلی‌اتیلن به مراکز مخصوص منتقل شده و در آنجا بازیافت گردند و دوباره در صورت نیاز به همان کارخانه برگشته و استفاده شود.




:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: